Stilte na een kennismakingsgesprek? Zo krijg je alsnog een reactie!

Je kent het vast wel: je hebt een kennismakingsgesprek met een potentiële klant. Het klikt, hij/zij is enthousiast, en je denkt: "Yes, dit gaat 'm echt worden!"
Maar dan... hoor je niets meer. 
Geen reactie op je mail, geen appje terug. 

Dag enthousiasme, hallo twijfel.

Dit overkwam ook Saskia. Ze had een fijn gesprek met een potentiële klant die oprecht geïnteresseerd leek. Maar toen ze na het gesprek een follow-up mail stuurde, bleef het stil. Dagen gingen voorbij. Ze checkte haar inbox, twijfelde of ze nog een bericht moest sturen, maar deed het niet.

Blog Stilte na een goed kennismakingsgesprek

In haar hoofd vulde ze het in

"Heb ik iets verkeerd gedaan?"
"Misschien is mijn aanbod toch te duur?"
"Ben ik niet enthousiast genoeg geweest?"

"Had ik anders moeten afsluiten?"

Ze bleef erover piekeren en wist niet goed wat ze moest doen.  

Herkenbaar?

Blog Stilte na een goed kennismakingsgesprek-2

We doen het allemaal: conclusies trekken zonder dat we echt weten wat er speelt.  En zeker als je je toch al onzeker voelt over jezelf en bang bent opdringerig over te komen.

Maar de simpele waarheid is:  je weet het pas zeker weet als je het vraagt.

Na ons gesprek besloot Saskia haar toch nog een keer te benaderen: "Ik hoorde niets meer van je en vroeg me af of er nog iets is waar je over twijfelt. Misschien kan ik je helpen?"

En quess what? De klant had haar mail gewoon gemist en was nog steeds geïnteresseerd. Ze was zelfs blij met haar berichtje, want ze had nog een vraag over de betaling (ze vroeg zich af of ze ook in delen mocht betalen ook al had Saskia dat niet aangeboden). Een vraag die Saskia eenvoudig kon beantwoorden.  

Als ze had aangenomen dat de potentiële klant met het niet-reageren ‘Ik wil toch niet met je in zee’ bedoelde, had ze die kans (en een nieuwe klant 🙂 ) gemist.

'Geen reactie' is niet hetzelfde als 'nee'.

Wat je denkt te weten, is niet altijd de realiteit.

En soms is één extra berichtje genoeg om alles helder te krijgen – en een klant te helpen alsnog de stap te zetten.

Wie moet jij toch nog eens even contacten?

Missy-15

Ander blog lezen?

Meer inspiratie ontvangen?

Schrijf je dan hieronder even in.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven