Past je bedrijf nog?

Ik heb nieuwe hardloopschoenen. Mijn oude hardloopschoenen liepen prima. Tot ik steeds meer pijn in mijn onderbenen en heupen kreeg en het lopen niet meer zo lekker ging. Dus kocht ik nieuwe schoenen en als bij toverslag verdwenen mijn klachten. Ik heb de nieuwe 'perfect match' tussen mijn lichaam en schoenen gevonden.

Yvon Wattèl schreeft het blog: Past je bedrijf nog?

Met mijn bedrijf is het net zo. Door de jaren heen ben ik verschillende keren van doelgroep en diensten geswitcht. Telkens wanneer het begon te schuren ben ik gaan onderzoeken wat er mis was. Waarom ik er niet meer zo'n energie van kreeg. Waarom ik tegen mijn werk begon op te zien en mijn bedrijf regelmatig als last voelde. En steeds opnieuw kwam ik tot dezelfde conclusie: het paste gewoonweg niet meer. Ik was veranderd. Mijn interesses waren veranderd. Mijn bedrijf schuurde omdat ik eigenlijk naar iets nieuws en anders verlangde.

Ook jij krijgt klachten wanneer je bedrijf niet meer past

Op een goede dag gebeurt het zomaar: het stroomt niet meer. Dat begint klein en nauwelijks waarneembaar. Je hebt af en toe minder zin om aan de slag te gaan, maar ach, dat is normaal - net zoals je leven is je bedrijf ook niet altijd een feest. Ook al hang je zelf de slingers op.

Maar langzaamaan begint het ècht minder leuk te worden. Word je onrustig, voel je een soort van druk en merk je dat je steeds minder plezier in je werk hebt. Je begint je af te vragen wat er aan de hand is; dit bedrijf is toch waar je zo enthousiast voor gekozen had?

Niets hoeft hetzelfde te blijven
Ik merk bij mijn klanten nog wel eens dat ze het lastig vinden om te zeggen dat ze hun bedrijf niet meer leuk vinden.
Net alsof dat niet mag.
Alsof je niet mag veranderen, niet op keuzes mag terugkomen en je je gezicht verliest als je toegeeft dat je geen plezier meer hebt in je klanten en het werk dat je doet.

Maar het mag wèl. Je mag veranderen. Je bedrijf kan je op de één of andere manier 'pijn' bezorgen, net als mijn hardloopschoenen. Wanneer je dóór zou blijven lopen, krijg je alleen maar meer klachten. Dat kan zelfs zo ver gaan dat je het ondernemen maar opgeeft omdat het te zwaar gaat voelen. Zonde, want dat is niet nodig.

Je bedrijf moet gewoon getweaked worden. Met een nieuwe ideale klant of andere diensten. Of het is tijd voor een totale refresh: opnieuw naar de tekentafel om te voelen waar je hart ligt en wat voor bedrijf je eigenlijk wilt. Maar het kan ook  zijn dat je jezelf in een keurslijf gestopt hebt in hoe je je marketing doet. Of je probeert zonder dat je het door hebt te voldoen aan het plaatje van 'de ideale ondernemer' in je hoofd.

Wanneer je bedrijf opnieuw bij je gaat passen, gaat dat voelen als je favoriete schoen. Heerlijk comfortabel en je beweegt je er moeiteloos op voort. Je voelt je vrij en energiek. Wanneer je werkt met klanten voel je weer het plezier en de voldoening die je had toen je startte met je bedrijf.

Mijn vraag aan jou is dus: past je bedrijf nog bij wie je nú bent?
Als het niet meer past, laten we dan samen op zoek gaan naar de nieuwe "perfect match". Want alleen dàn kun je het beste van jezelf geven en een echt verschil maken in het leven van je klanten. En, net zoals met mijn nieuwe hardloopschoenen, zul je merken dat dat àlles uitmaakt.

Ik wil ook een perfect match!

Laten we dan een gratis Zoom call plannen

Missy-15

Ander blog lezen?

Meer inspiratie ontvangen?

Schrijf je dan hieronder even in.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven