Druk druk druk met je bedrijf. Maar waarmee?

Ooit kon ik uren blíjven sleutelen aan mijn website en verzon ik steeds nieuwe leuke diensten. Zowel de layout als mijn webteksten werden perfect. Maar ik maakte ook steeds nieuwe, want elke keer verzon ik weer iets nieuws en was ik leuke diensten aan het maken die ik òf maar een beetje òf nooit in de markt zette.
Mijn werk kostte me een hoop tijd!
En ik was niet de enige, zo blijkt.

Yvon Wattèl schreef het blog: Druk, druk, druk met je bedrijf. Maar waarmee?

"Ondernemers steken vaak meer tijd en energie in hun werk dan werknemers in loondienst." Stond in het artikeltje dat ik las. Klopt dat? Geen idee of werknemers het mínder druk hebben. Ik heb maar een blauwe maandag in loondienst gewerkt, dus kan er niet over meepraten. Maar het triggerde me wel om mezelf en jou een belangrijke vraag te stellen. Want ook jij komt uren tekort in je bedrijf. En ook klanten trouwens, maar daarover straks meer.

Feit: als zzp'er hebben we het gewoon druk. Klaar. Omdat we nou eenmaal in ons eentje werken ligt ook àlles op ons bordje en hebben we een chronische waslijst aan to do's.

We moeten websiteteksten schrijven. Social media posts, stories en reels maken. Bloggen en vloggen. Netwerkbijeenkomsten bezoeken. Mensen bellen. De administratie doen. Vakliteratuur bijhouden. Trainingen volgen. Workshops geven. Salesgesprekken voeren. En natuurlijk klanten helpen.

Dus kost ondernemen veel tijd en energie? Ja. Zeker omdat we niet alles maar één of twee keer hoeven te doen, maar continu. Want ja, die klantenstroom waar we van dromen komt nou eenmaal niet vanzelf.

Maar de belangrijkste vraag is: besteed jij je tijd en energie aan de góede dingen? Met de dingen waar je die felbegeerde klanten ook daadwerkelijk door krijgt?!

Zelf heb ik wel een slag moeten maken om mijn tijd goed te besteden. Want ook ik was dus hartstikke druk, maar met de verkeerde dingen. Dat was deels omdat ik niet genoeg wist wat ik moest doen om aan klanten te komen en daar dus veel te weinig aan deed. Maar daarnaast was ik best wel perfectionistisch. En dat was een mooi excuus om te omzeilen hoe spannend ik het vond om aan de voorkant van mijn bedrijf te werken en zichtbaar te zijn.

Die verkeerde tijdsbesteding zie ik ook bij veel coaches en therapeuten zoals jij. De klanten die in mijn praktijk belanden zijn vooral druk bezig zijn aan de àchterkant van hun bedrijf. Die is bij hen, zoals bij jou, dan ook tiptop in orde. Logo, visitekaartje, prachtige foto's op een even prachtige website en je hebt de allernieuwste kennis over je vakgebied in huis. En, niet te vergeten, een superhandig factuurprogramma.

Alleen, geen mensen om facturen naar te sturen.

Je wéét wel dat het om de vóórkant van je bedrijf gaat. Dat dáár de meeste tijd die je niet aan klantwerk besteedt, heen moet gaan.

Maar ja, díe is retespannend. En dus houd je je druk met alles aan de achterkant. Zodat je geen tijd meer hebt voor de voorkant. Waar je dan stiekem heel blij mee bent, ja toch? En ik snap het hoor, ik had precies hetzelfde.

Herkenbaar?
Stuur me dan even een berichtje, dan plannen we een gratis Zoom call. Ik hoor graag wat jouw tijdbestedingslek is en zal je daar wat tips geven.

Het druk hebben is namelijk best leuk. Maar wel alleen als dat komt omdat je agenda uit elkaar ploft van die enorme stroom klanten.

Help me aan de goede dingen in mijn bedrijf te werken

Missy-15

Ander blog lezen?

Meer inspiratie ontvangen?

Schrijf je dan hieronder even in.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven