1. Je wilt een bananenbrood. Je wilt een bedrijf.
Op een mooie dag besluit je voor jezelf te beginnen. Voor jou geen loondienst meer maar mensen helpen op je eigen manier en voorwaarden. Ultieme vrijheid. Heerlijk.
2. Je haalt de ingrediënten in huis. Je haalt de kennis over ondernemen in huis.
Je hebt het nog nooit gedaan dus je hebt geen idee hoe het moet. Je leest op internet hoe je het moet aanpakken. Of je zoekt een businesscoach.
3. Je volgt het recept. Je doet wat je moet doen.
Je kiest wie je wilt helpen en waarmee. Je maakt je aanbod. Je laat jezelf overal zien en horen. Je verkoopt en geniet van een toenemend aantal klanten.
Eindresultaat: een heerlijke cake en een bloeiend bedrijf.
Ja. Was het maar zo simpel.
Want ook al zijn de stappen duidelijk, toch kan het mis gaan. Bij mijn vorige bedrijf was dat in ieder geval wel zo.
Stap 1 was makkelijk. Ik was mijn hulpverleningspraktijk zat en begon een coachpraktijk.
Stap 2 was ook makkelijk. Toen de klanten niet meer vanzelf kwamen las ik alles wat los en vast zat op internet. Ondernemen bleek een vak en ik wilde dat leren.
In stap 3 ging het mis. Ik ben een autodidact, veelzijdig en hou van afwisseling. En ik hou ervan alles op mijn eigen manier doen. In mijn stellige overtuiging had ik alles in huis om een succesvol bedrijf op te bouwen.
Dat bleek niet het geval. Ik wisselde te veel en te snel van aanbod. Ik was online niet consistent aanwezig en ik vertrouwde te veel op mijn website en mond-tot-mond reclame.
Ik wist het recept maar volgde het niet.
En kreeg dus niet het resultaat waar ik naar verlangde.
Mijn klanten weten ook het recept. Maar volgen dat ook niet.
En hebben dus ook niet het resultaat waar ze naar verlangen.
Bij hen zit dat op iets anders vast dan bij mij. Bij hen is de bottleneck dat ze het te spànnend vinden om het recept te volgen. Ze weten de stappen maar durven ze niet te zetten.
Het recept vergt namelijk iets wat ze niet zomaar in huis hebben. Andere ondernemers doen 'even' een live op Insta, verheugen zich op een fotoshoot en brengen hun onderscheidende visie scherp onder woorden in een blog, ook al weten ze dat de halve wereld daarna over ze heen zal vallen.
Maar zij zelf niet.
Mijn klanten krijgen het tegelijk warm en koud bij het idee om op de foto te moeten. De live knop op Insta? Hun vinger zweeft erboven, maar ze kunnen zich er niet toe zetten om 'm in te drukken. Jezelf laten zien is gewoon véél te spannend… En dus krijgen ze het recept niet gebakken.
Herkenbaar?
Dan probeer je een bedrijf te bouwen terwijl je tegelijkertijd de rem erop hebt. Je doet ontzettend je best maar het kost erg veel energie en levert weinig klanten op. Je trekt ook nog eens niet de klanten aan die je het liefste wilt omdat je je niet kunt laten zien zoals je echt bent.
Ik had een businesscoach nodig die mij hielp het recept voor een bloeiend bedrijf te volgen.
Jij hebt een personal coach nodig die jou helpt door je persoonlijke barrières heen te breken.
Het recept heb je al. Ik ben de coach die jou helpt het recept ook echt uit te voeren.
Krijg jij ook een lekker broodje 😋